Hyper-V Artık CentOS Linux Destekliyor

Atlanta’da yapılan TechEd konferansından sonra Microsoft tarafından gelen son açıklamada Hyper-V’nin artık CentOS Linux da destekleyeceği belirtildi.

Bilmeyenler için ufak bir özet geçeyim: CentOS, Red Hat Enterprise Linux (RHEL) ile binary seviyede %100 uyumluluk amaçlayan bir Linux dağtımı. Şöyle ki, RHEL dağıtımının yeni sürümünün çıkmasından kısa bir süre sonra CentOS aynı çekirdek (kernel), aynı paket seviyeleri ile kendi sürümünü çıkartıyor. CentOS ile RHEL arasındaki temel iki farktan birincisi CentOS Linux’un ücretsiz oluşu, diğeri de –tahmin edebileceğiniz gibi- CentOS’un resmi bir desteğinin olmaması. Distrowatch.com’da CentOS için yapılan yorum da “CentOS, kuruluş (enterprise) seviyesinde kararlı işletim sistemi isteyen ancak bunun için lisans ve destek ücreti istemeyen kullanıcılar içindir” şeklinde. (Bu arada eğer CentOS üzerinde Oracle çalıştırıp kullanan okuyucularım tecrübelerini anlatan yorumlarını gönderirlerse çok sevinirim.)

Hyper-V aslında Red Hat ve SUSE Linux Enterprise Server’ın bazı sürümlerini konuk (guest) işletim sistemi olarak desteklediğinden CentOS çok büyük bir adım olarak gözükmeyebilir –esas büyük haber Microsoft’un 2008 yılında bir Microsoft işletim sistemi olmayan SUSE Linux Enterprise Server’ı Hyper-V üzerinde destekleyeceğini açıklamasıydı. Ancak bu açıklamada ilk etapta gözden kaçan bir detay vardı: Hyper-V konuk Linux işletim sistemlerine sadece 1 CPU atayabiliyordu. TechED konferansında artık bu kısıtlamanın kalktığı da belirtildi. Ufak bir not olarak; Hyper-V üzerinde diğer Linux dağıtımları da çalışıyor/çalışabiliyor ancak diğer Linux dağıtımları “desteklenen işletim sistemleri” listesinde değil.

Desteklenen işletim sistemleri listesinde dikkatli okuyucuların gözünden kaçmayacak bir konu var: desteklenen tüm Linux dağıtımları sunucu sınıfı (server class) dağıtımlar; masaüstü (desktop) ya da istemci (client) sürümleri desteklenmiyor. Microsoft işletim sistemleri içinde Hyper-V üzerinde Windows Server 2000 desteği sona erdi. MS-DOS, Windows 3.1, Windows 95, Windows 98, Windows NT ve Windows 2000 (İstemci/Client) desteği olmasa da bu sistemlere ESXi üzerinde destek olduğunu da söylemiş olalım.

Hyper-V üzerinde Microsoft’un desteklemediği işletim sistemlerini kullananlar varsa, yorumlarını almak isterim.

Bir Cevap Yazın

