System Center Operations Manager 2007 R2 – Kök Yönetim Sunucusunun Yedeklenmesi

System Center Operations Manager Yedeklenmesi

System Center Operations Manager’ın yapısı itibarıyla çok dinamik bir program olduğunu hepimiz biliyoruz: program ajanlarından veriyi alır, veritabanına gönderir, sunuculardan gelen uyarıları (alert) düzenler vb. gibi. Bu yüzden Operations Manager çalışıyorken çevrimiçi yedek (online backup) alındığında bazı dosyalar açık kalacak ve kullandığınız yedekleme çözümüne bağlı olarak yedek alınmayabilecektir. Bu sorunun üstesinden gelmek için Operations Manager servislerini durdurmak, klasörlerin yedeğini almak ve sonrasında da servisleri çalıştırmak gerekir. Bunların hepsi bildiğimiz şeyler ancak Kök Yönetim Sunucu üzerinde Operations Manager servisleri durduktan 1 dakika sonra otomatik olarak başlamaya ayarlıdır. Bu durumda bizim yedekleme çözümünü 1 dakika içinde uygulamamız gerekir.

System Center Operations Manager – Neler Yedeklenmeli?

Kök Yönetim Sunucusunun yedeklenmesi özellikle önemlidir: bir felâket sonrasında Kök Yönetim Sunucuyu ayağa kaldırabilirsek, sonrasında Yönetim Grubumuza başka Yönetim Sunucularını rahatlıkla ekleyebiliriz.

Kök Yönetim Sunucusunda yedeklememiz gerekenler şunlar:

  1. System Center Operations Manager Kök Yönetim Sunucusu Şifreleme Anahtarı: Kök Yönetim Sunucusunun Şifreleme Anahtarının yedeklenmesini ilgili makalemizde detaylı olarak konuşmuştuk. (Eğer Şifreleme Anahtarınızı yedeklemediyseniz, ya da anahtarınız bir şekilde bozulduysa (corrupt olduysa), felaket durumunda boşu boşuna Yönetim Grubunuzu ayağa kaldırmaya çalışmayın, çünkü nasıl olsa Operations Manager buna izin vermeyecek ve siz bütün Yönetim Grubunuzu baştan kurmak zorunda kalacaksınız.)
  2. Özel yönetim paketlerimiz (custom management packs): Özel yönetim paketlerini yedeklemek için yapılması gerekenleri buradan okuyabilirsiniz.
  3. HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMicrosoft Operations Manager kayıt defteri hive’ı, tüm alt anahtar ve klasörleri ile birlikte.
  4. %programfiles%System Center Management Packs,
  5. %ProgramFiles%System Center Operations Manager 2007Config Service State ve tüm alt dizinleri,
  6. %ProgramFiles%System Center Operations Manager 2007Health Service State ve tüm alt dizinleri,
  7. Operations Manager veritabanları. Operational, Data Warehouse ve Reporting veritabanları. Eğer kurtarmanız gereken veri miktarı çok büyük ve veritabanlarının, özellikle Data Warehouse veritabanının boyutu çok yüksek ise sadece Operational veritabanını yedekleyebilirsiniz. TempDB isimli veritabanı (ReportServer TempDB değil) sistem veritabanıdır ve yedeklenemez.

System Center Operations Manager – Nasıl Yedeklenmeli?

System Center Operations Manager Yedeklenmesi bölümünde Kök Yönetim Sunucusunun yedeklemek için tam 1 dakikamız olduğundan bahsetmiştik. Ancak bu süre Operational ve Reporting veritabanları için geçerli değil. Bu durumda biz de yedekleme senaryomuzu 2 kısma ayıracağız:

  1. Veritabanlarının yedeklenmesi: Veritabanlarının bulunduğu sunucuda Management Studio’yu çalıştıralım ve aşağıdaki değişiklikleri yapalım:
    1. Backup Database -> General -> Source -> Database: Operations Manager (kurulum sırasında Operations Manager veritabanına verdiğiniz isim)
    2. Backup Database -> General -> Source -> Backup Type: Full
    3. Backup Database -> General -> Source -> Backup set will expire after: 0 days (bu yedeklerin belirli bir geçerlilik tarihi olmamasını sağlar.)
    4. Backup Database -> General -> Options -> Verify backup when finished: işaretli olmalı. Bu seçenek de veritabanı yedeklendikten sonra yedeğin doğrulanması (verification) işleminin yapılmasını sağlar.
  2. Registry anahtarlarının ve dosya/dizinlerin yedeklenmesi.

Kayıt defteri anahtarları ve dosyaların yedeklenmesi için ben D:SCOM_Yedek isimli bir klasör oluşturdum ve bir bat dosyası yazdım. Bu bat dosyası Operations Manager servislerini durduruyor, kayıt defteri anahtarlarını dışarı aktarıyor, klasörleri kopyalıyor ve servisleri başlatıyor. Bu bat dosyasını da her akşam alınan yedeklerimizin başlamasından 30 dk. önce çalışacak şekilde Görev Zamanlayıcı (Task Scheduler) üzerinden ayarladım. Aslında düşündüğümüz zaman, bu bat dosyası Operations Manager’ı durduruyor (servisleri durdurduğunda), Kök Yönetim Sunucunun o andaki durumunu kopyalıyor (kayıt defteri ve klasörlerin kopyaladığında) ve Operations Manager’ı yeniden başlatıyor (servisleri başlattığında). Söylememe gerek yok sanırım, Şifreleme Anahtarını da aynı klasöre kopyalıyorum. Tüm bunlar ile D:SCOM_Yedek klasörü ihtiyacımız olan herşeyi içeriyor durumda olacak.

Bat dosyasının içeriği aşağıdaki gibi. İtalik yazılı olan kısmı bir metin editörüne –Notepad gibi- kopyalayıp sonrasında “SCOM_Yedek_Betiği.bat” olarak kaydedin: ancak tırnak işaretlerini de kaydederken unutmayın yoksa metin editörleri dosyanızı SCOM_Yedek_Betiği.bat.txt olarak kaydederler ve bu dosya çalıştırılabilir (executable) bir dosya olmaz.

net stop healthservice
net stop omsdk
net stop omcfg
regedit.exe /e D:\SCOM_Yedek\SCOM_RegBackup.reg "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Operations Manager"
xcopy "C:\Program Files\System Center Management Packs" "D:\SCOM_Yedek\System Center Management Packs" /e /s /t /d /c /r /h /i /k /y
xcopy "C:\Program Files\System Center Operations Manager 2007\Health Service State" "D:\SCOM_Yedek\Health Service State" /e /s /t /d /c /r /h /i /k /y
xcopy "C:Program Files\System Center Operations Manager 2007\Config Service State" "D:\SCOM_Yedek\Config Service State" /e /s /t /d /c /r /h /i /k /y
net start omcfg
net start omsdk
net start healthservice

Son olarak tek yapmanız gereken bu bat dosyasının belirli zamanda çalışması için Görev Zamanlayıcı (Task Scheduler) üzerinden gerekli düzenlemeleri yapmak.

Bir Cevap Yazın

