System Center Operations Manager 2012 Geçişi – Bölüm 1: Mevcut Durumun Değerlendirilmesi

Microsoft System Center Operations Manager ile sistem ve servis izleme altyapısını kuracak olan firma mutlaka kurulum öncesi bir değerlendirme yapmak durumundadır. Bu değerlendirme ne kadar kapsamlı olursa, kurulum, yaygınlaştırma ve sonrasında kullanım ve geliştirme aşamalarında o kadar az sorunla karşılaşılacaktır.

Bu makalede ben Operations Manager kurulumu ile ilgili projelerimden edindiğim tecrübeleri özetleyeceğim.

Ne Yapmak İstiyorsunuz?

System Center Operations Manager ile ilgili projelerimde her zaman firmalara ilk sorduğum soru “ne yapmak istiyorsunuz” olmuştur. Sizin de tahmin edebileceğiniz gibi ilk etapta bu soru “sen buraya Operations Manager kurmak için geldin ya, programı kullanacağız işte” şeklinde cevaplanmıştır. Aslında almak istediğim cevap “hangi servislerin, uygulamaların ve altyapı hizmetlerinin izleneceği” ve “bunların ne derecede izleneceği”nin cevabı olmuştur. Kuracağımız Operations Manager altyapısı bu ihtiyaçlara cevap vereceğinden ilk anda bu sorunun sorulması çok önemlidir. Bir 20 sunuculu bir terminal server çiftliği ile çalışan bir firma ile sadece belli bir çevrimiçi hizmet veren firmanın Operations Manager’dan beklentileri birbirlerinden çok farklıdır. Tabii ki bu aşamasında firmanın gelecekteki gelişme ve değişim ile ilgili planlarını da bilmek zorundayız, zira tasarımımızı bu şekilde yaparsak ileride Operations Manager kurulumumuzu değişen koşullara adapte etmemiz çok kolay olacaktır.

Yönetim ve Bilgi Teknolojileri Birimlerinin Beklentileri Nedir?

Firmanın ne istediğini ve gelecekte ne gibi gelişme planları olduğunu öğrendikten sonra firmanın yönetim tarafının ve Bilgi Teknolojileri (BT) çalışanlarının beklentilerini öğrenmemiz ve bunları doğru olarak adreslememiz gerekiyor. BT tarafının talepleri bazı durumlarda (bazı şirketlerde çoğu durumda) yönetim tarafından kabul edilmeyebiliyor. Benim projelerimde netleştirmeye çalıştığım talepler genellikle şu noktalarda oluyor:

  • Otomatik talep açılması: Firmanın talep takip sisteminde (Service Desk yazılımı) Operations Manager’dan gelen uyarılar otomatik olarak talep haline dönüştürülüp kayıt açılacak mı? Firmanın kullandığı talep takip sisteminin –eğer System Center Service Manager kullanılmıyorsa- Operations Manager ile entegrasyonu nasıl sağlanacak?
  • Yüksek erişilebilirlik: Operations Manager altyapısı mı – veritabanları, sunucular vs. – yüksek erişilebilir (highly available) olacak, yoksa izlenen sistemler mi yüksek erişilebilir olacak?
  • Sanallaştırma altyapısı: Firmanın sanallaştırma uygulamaları, politikaları, sanallaştırma sürecinin mevcut durumu analiz edilmeli ve altyapıda kullanılan uygulama ve donanımlar belirlenmelidir.
  • İzleme panoları: Her ne kadar basit gibi gözükse de izleme panolarının (dashboard) ne şekilde tasarlanacağı belirlenmelidir, zira firmanın bütün yatırımı sistemleri bu şekilde izleyebilmek içindir.
  • Bağımsız lokasyonlar: Firmalarda mevcut altyapıdan bağımsız, tamamen kendi içinde yönetilen ve firmanın merkez Bilgi Teknolojileri çalışanları tarafından ulaşılması ve müdahale edilmesi yasaklanmış birimleri olabilir. Hatta bu birimler firmanın herhangi bir şubesi ya da lokasyonu gibi değil, sanki başka bir firmaymış gibi ayrı bir yerde, ayrı kişiler tarafından yönetiliyor olabilir. Böyle bir durumda bu tarz lokasyon ya da birimlerde kullanılan sunucular, sistemler gibi altyapı bileşenlerinin izlenip izlenmeyeceği ya da ne dereceye kadar izleneceği ya da sadece bu sistemlerin bu lokasyonlarda görevli personel tarafından izlenip izlenmeyeceği belirlenmelidir.

Bilgi Teknolojileri Yönetim Modeli Nedir: Merkezî BT mi Dağınık BT mi?

Bazı firmalar Bilgi Teknolojilerini merkezîleştirirken, bazı firmalar da şubelerine BT işlerini dağıtırlar. Bu yöntemlerden birisinin diğeri üzerinde bir üstünlüğü yoktur, tamamen yönetimsel bir karardır, Operations Manager kurulumuna bir engel değildir ancak tasarımı çok derinden etkiler. Firmanın merkezde bulunan BT çalışanları hangi şubeleri ne şekilde, ne derecede izleyecek, şubeler kendi içlerinde bir izleme altyapısı kullanacaklar mı gibi soruların cevapları bizim ne şekilde bir Operations Manager altyapısı kuracağımızı doğrudan etkiler.

Mevcut İzleme Altyapısı Nedir?

Kullanılan mevcut izleme altyapısının da detaylı olarak değerlendirilmesi gerekir. Eğer izleme aracı olarak bir Microsoft ürünü varsa – Operations Manager 2005, System Center Operations Manager 2007 gibi – tasarım nispeten daha kolay olabilecektir; firma zaten elinde ne olduğunu ve yeni Operations Manager kurulumundan neler beklediğini biliyor olacaktır. Ancak eğer IBM, HP, CA ya da Solar Winds gibi firmaların ürünleri kullanılıyorsa, nelerin nasıl izlendiği, bu izleme sistemlerinden ne gibi faydalar sağlandığı, neden Operations Manager’a geçiş yapıldığı, geçiş sonrasında Operations Manager’ın ne gibi isteklere cevap vereceği, daha fazla nelerin beklendiği açıkça belirlenmelidir. Aksi takdirde Operations Manager kurulumundan sonra firma beklentilerinin çok gerisinde kalmış, daha da kötüsü hal-i hazırda yapabildiklerini artık yapamıyor duruma gelmiş olabilir. Bu gibi çok büyük sorunların önüne geçebilmek için mevcut izleme altyapısının – kullanılan en basit görsele kadar – çok iyi analiz ve dökümante edilmesi gerekir.

System Center Operations Manager Daha Önce Kullanıldı mı?

Firmada daha önce Operations Manager denenmiş ve kullanıl(a)mamışsa, bunu daha da detaylı incelememiz gerekir. firmanın tecrübelerini öğrenmemiz ve firmadan bu konu ile öğrenebileceğimiz herşeyi öğrenmemiz gerekir: eğer firmanın beklentilerini önceki Operations Manager sürümleri karşılamamış ve mevcut sürümleri – beklenen Servis Paketleri ve güncelleme sürümleri dahil (R2, R3 gibi) – bu beklentileri karşılamayacak ise zaten firmanın altyapısına Operations Manager’ı sokması saçma olacaktır. Ancak eğer kurulumlar çeşitli sebeplerden başarısız olmuşsa ya da istenilen seviyede izleme sağlanamamışsa bunun sebepleri ve mevcut kurulum ile bunların nasıl aşılacağı da tartışılmalıdır. Kısaca bu konuda benim firmalara sorduğum sorular şunlar:

  • Operations Manager’ı daha önce denediniz mi?
  • İzleme altyapısı için neden Operations Manager’ı seçmiştiniz?
  • Operations Manager’ı kullanmayı neden bıraktınız?
  • Operations Manager artık neden altyapınızda değil?

Servis Seviyesi Anlaşmalarının Durumu Nedir?

Firma Servis Seviyesi Anlaşması (Service Level Agreement – SLA) kapsamında hizmet veriyor mu ya da bu şekilde bir Servis Seviyesi Anlaşması ile hizmet mi alıyor? Operations Manager kurulumundan sonra Servis Seviyesi Anlaşmasının kabul edilmiş raporlama ve değerlendirme noktası Operations Manager mı olacak ya da bu iş için kullanılan başka bir yazılımın verileri Operations Manager raporları ile mi karşılaştırılacak? Servis Seviyesi Anlaşması kapsamında ya da bu anlaşma ile ilgili Operations Manager tarafından beklentilerin net olarak belirlenmesi gerekiyor. Çok büyük bir oran ile söyleyebilirim ki mevcut Servis Seviyesi Anlaşmasının maddelerini birebir olarak Operations Manager raporları ile takip etmek mümkün olmayacak, Operations Manager sadece bir yol gösterici olacaktır.

Operations Manager’ın Sahibi Kim Olacak?

Tüm bu değerlendirmelerin en önemli maddesi Operations Manager kurulumunun sahibi kim olacağı sorusunun cevabıdır. Buradaki ayrım çok önemlidir: sistemlerin kim ya da kimler tarafından izleneceği konusu ayrı, Operations Manager’ın sahibinin ya da sorumlusunun belirlenmesi ayrıdır. Eğer bir firmada Operations Manager’ın bir sahibi yoksa, yapının büyüklüğüne göre en az bir kişi Operations Manager ile yaşamıyorsa, Operations Manager en geç 1 sene içerisinde kullanılmayan bir sistem olacaktır. Operations Manager ile ilgili bu konuda yönetimin duruşu, bu altyapının geleceğini belirler. Eğer yönetim bununla ilgili bir kaynak ayırmayacaksa, böyle bir sistemin de alınmasına karar vermemelidir, zira sonuçta firmanın yatırımı boşa gidecektir.

Sonuç

Bu yazımızda sistem izleme altyapısı olarak Microsoft’un System Center Operations Manager ürününü seçmeyi düşünen bir firmanın kendilerine sorması gereken soruları özetledik. Yazımız içinde de belirttiğimiz şekilde bu soruların cevabını doğru olarak vermek bir sonraki aşama olan planlama ve tasarım aşamasını etkileyecek, bu aşama ise kurulum ve yaygınlaştırma sürecini etkileyecek ve bu aşama da kullanımı etkileyeceğinden, değerlendirme aşaması üzerinde detaylı olarak durmak sistemin geleceği üzerinde en etkili rolü oynayacaktır.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s