Bir Dizüstü Bilgisayar Güncelleme Hikâyesi

2010 yılı Mart ayında epey bir yatırım ile Dell Studio 1557 dizüstü bilgisayarımı aldım. Yaklaşık 4,5 senedir epey kahrımı çekti: gerek Microsoft sertifika sınavlarına hazırlık, gerek eğitimlere hazırlık, gerek yazılarım, gerekse kafama takılan her konuda hemen sanal ortamımı kurup denemekte donanımının yettiği kadar bana yardımcı oldu sağolsun (hatta SCCM 2012 yazılarımdaki sanal makinalar bu dizüstümde çalışıyordu):

Dell Studio 1557

2010 Mart’tan beri tüm kahrımı çeken emektar dizüstüm.

İlk aldığımda dizüstü bilgisayarımın özellikleri şu şekildeydi:

İşlemci Intel Core i7 720 (1.6 Ghz – Nehalem)
Hafıza 4 GB
Disk Seagate Momentus 500 GB 7200 RPM (ST9500420AS)
Ekran 1366×768 Parlak LED
Optik sürücü Optiarc DVD +/- RW
USB 2x USB 2.0 + 1xUSB 2.0-ESATA
Bağlantı Broadcom Wireless
Realtek Gbit Ethernet
Bluetooth

Bundan yaklaşık 3 sene önce 4 GB olan hafızayı 8 GB’a (2 x 4GB) çıkartarak ilk güncellememi yaptım. Hafıza ile birlikte bir adet Xigmatek alüminyum 22 cm fanlı bir soğutucu aldım. Soğutucunun çok işe yaradığını tüm kullananlardan duymuştum ama hakikaten ilk elden tecrübe farklıymış: henüz almadıysanız alın ve kullanmaya başlayın.

Xigmatek Soğutucu

Xigmatek aluminyum 22 cm fanlı soğutucu.

Hafıza güncellemesi beni uzun süre götürdü. Ancak son zamanlarda bilgisayarım bana yeni güncellemelerin kapıda olduğunu söylüyordu:

  • her bilgisayarın makus talihi olan fan sesi iyice ayyuka çıktı,
  • makina yeni iş yüklerinde zorlanmaya başladı (özellikle System Center Lab’ları gibi birçok sanal makinanın aynı anda çalıştığı labları),

Bir de monitörün alt tarafında pembe – yeşil şeritler oluştu. Bilgisayarımı harici monitöre bağladığımda bu şeritlerin görünmemesi sorunun ekran kartında değil ekranda olabileceğine işaret ediyordu. Bilgisayarımı yoğun olarak kullandığımdan ve bu şeritler ekranın yaklaşık %10-15 civarındaki bir alanı kapladığından bu sorunun da bir şekilde çözülmesi gerekiyordu.

Ekran ile ilgili diğer bir sorun da parlak ekran sorunuydu. Hayatımın bir kısmı bilgisayarda sürekli yazı yazmak olduğundan parlak ekran gözlerimi çok zorluyordu. Eğer imkân varsa ekranımı mat ekran ile değiştirmem gerekiyordu.

Dizüstüm iş yüklerinde özellikle disk giriş/çıkışlarda (I/O) zorlanıyordu. Sanal makinalar açılıp servisleri oturduktan sonra bile disk kullanımı %90’lar, hatta uzun süreli olarak %100’ler seviyesinde seyrediyordu. Bu disk kullanımında hem işletim sistemi, hem hipervizör (Windows 8.1 Enterprise üzerinde Hyper-V) hem de sanal makinalar aynı diski kullanıyordu. Bir adet 500 GB SSD güncellemesi bütün disk sorunlarına çözüm olabilirdi ancak bu kapasitede bir SSD fiyatı bu güncellemeyi makul seviyelerin üzerine çıkartıyordu.

Bu durumda güncellemeler için şu şekilde bir çözüm düşündüm:

  • com’dan KDV dahil 70$’a bir adet SanDisk 128 GB SSD aldım (indirim vardı),
Sandisk SDSSDP 128G

Sandisk SDSSDP 128G disk.

  • Ebay’den bir adet HDD SSD dönüşüm yuvası aldım (kullanıcı: parts-wholeseller, fiyat: 13.99 $)
SATA HDD SSD Kutusu

SATA HDD SSD kutusu. Optik sürücünün yerine yerleştirildi.

  • Ebay’den bir adet harici DVD kutusu (enclosure) aldım (kullanıcı: parts-wholeseller, fiyat: 9.98 $). Ancak bunu yanlış aldığımı sonradan anladım. Aldığım kutu tepsisi açılan (tray load) optik cihazlar içindi, hâlbuki benim tepsisiz (slot load) cihazlar için olandan almam gerekiyordu.
DVD Enclosure USB 2.0

Yanlış aldığım harici optik sürücü kutusu.

Disk güncellemesi ile işletim sistemi ve hipervizörün kullandığı disk giriş/çıkışlarını SSD’ye almayı, bu şekilde de HDD üzerindeki disk giriş/çıkışlarını azaltmayı amaçladım. Bir resmi karşılaştırma (benchmark) yapmamama rağmen, sanal sunuculardaki disk aktivitelerinin gözle görünür oranda rahatladığını söyleyebilirim.

Bu güncellemenin yapılması da ayrı bir konuydu. Bilenler bilir, donanım ile aram çocukluktan beri pek iyi değildir. Hele bir de Dell Studio 1557 gibi en azından orta-ileri düzey bir donanım bilgisi gerektiren bir dizüstünde bu güncellemeyi yapmam kesinlikle “parça arttırma” ile biteceğinden profesyonel destek almam şarttı. Bu konu ile ilgili 3 firma aradım:

  • BTS Bilişim (Dell Teknik). Ekran için: 259 TL, ekran işçiliği: 50 TL, SSD/DVD yuva: 78 TL, yuva işçiliği 50 TL ücret talepleri oldu. Bu fiyatlara KDV ilâve edilecek. (Fiyatları yazılı aldım, e-postaları duruyor)
  • Jibo Bilişim. Fiyat alamadım. Telefonda “siz cihazı getirin, biz bakalım, fiyat verelim. Arıza tespiti de biz baksak da bakmasak da ücretli” diye ön bilgi verdiler.
  • DParça. Parlak ekran için 85 $, mat ekran için 100 $ (+ KDV) fiyat aldım. İşçilik konusunda “yardımcı olacaklarını” söylediler.

DParça’yı aradığımda telefonda hem satış bölümü hem de teknik servisteki Sn. Raşit ÖZTÜRK ile görüştüm. Açıkçası DParça çalışanları benim yakın arkadaşlarım olsa ancak bu kadar içten yardımcı olurlardı. İş yerime de yakın olduğu için dizüstümü sırtladığım gibi DParça’ya gittim. Raşit Bey 1 saat içinde hem ekran değişimini yaptı (orijinal panel: Samsung parlak LED, yeni takılan Samsung mat LED), hem SSD güncellemesini yaptı, hem de optik sürücünün yerine eski hard diski taktı, hem de fan temizliğini yaptı. Bu işlemler için de herhangi bir ücret talep etmedi. Kendisine buradan hem bir kez daha teşekkür ediyorum hem de profesyonelliğine “bravo” diyorum. Bu şekilde bir teknik destek bugünün piyasasında hayal edemiyorum. Eğer Dell marka ürününüz (masaüstü, dizüstü, sunucu vs.) varsa garanti dışı tüm hizmetler için benim size tavsiyem DParça.

Bütün bu güncellemeler ile dizüstümün son durumu:

İşlemci Intel Core i7 720 (1.6 Ghz – Nehalem)
Hafıza 8 GB
Disk SanDisk 128 GB SDSSDP128G
Seagate Momentus 500 GB 7200 RPM (ST9500420AS)
Ekran 1366×768 Mat LED
Optik sürücü Harici Optiarc DVD +/- RW
USB 2x USB 2.0 + 1xUSB 2.0-ESATA
Bağlantı Broadcom Wireless
Realtek Gbit Ethernet
Bluetooth

Senelerdir dile getirdiğim konu: dizüstü bilgisayar üreticileri ekranlarını daha “güzel” göstermek için parlak ekran kullanıyorlar ama bu uzun süreli kullanımda gözleri çok yoruyor. Dikkat ederseniz Lenovo Think Pad, HP Elite Book gibi profesyonel seriler parlak ekran kullanmazlar. Eğer siz de parlak ekran ve getirdiği yansımadan mustaripseniz bence bütçenizin uygun olduğu bir zamanda hemen bir mat ekran güncellemesi yapın. Aradaki farka inanamayacaksınız ve verdiğiniz her kuruşa fazlasıyla değdiğini göreceksiniz.

 Referanslar:

Bir Cevap Yazın

